DOLAR 32,6070 0.39%
EURO 34,7785 0.05%
ALTIN 2.498,150,57
BITCOIN 20326611,91%
Lefkoşa
°

02:00

İMSAK'A KALAN SÜRE

Aydın AKKURT;   Rumları gözünde Kıbrıs Türkleri

Aydın AKKURT; Rumları gözünde Kıbrıs Türkleri

ABONE OL
09 Nisan 2019 12:24
Aydın AKKURT;   Rumları gözünde Kıbrıs Türkleri
0

BEĞENDİM

ABONE OL

Rum-Yunan ikilisinin Kıbrıs Türk halkını azınlık durumuna düşürüp, Kıbrıs’ı Elen adasına dönüştürme girişimlerini gördükçe, 27 Kasım 2018 tarihli köşe yazımı tarihe not düşmek adına yeniden yayınlıyorum. İşte “Kıbrıs Türkleri Pariki mi?” başlıklı yazım;
İngiliz Sömürge Yönetimi, Enosis hedefli 1931 isyanını örgütleyen papazları sürgüne göndermişti. Ama ne var ki İkinci Dünya Savaşı’nın sona ermesinden sonra, Sömürge Yönetimi bu papazların geri dönmesine izin verdi.
Papazların geri dönmesiyle birlikte de Enosis mücadelesi yeniden doruğa tırmandı. 1948 yılına gelindiğinde ise Rumlar, “self determinasyon” adı altında Enosis, yani Kıbrıs’ın Yunanistan’a verilmesini talep etmeye başladılar. Buna yönelik olarak da perde gerisinde İngiltere ile görüşmeler yürütülüyordu.
Kıbrıs Türk halkı ise her ne pahasına olursa olsun Enosise karşıydı. Bu tepkiyi dile getirmek ve tüm dünyaya göstermek amacıyla , 28 Kasım 1948 tarihinde Lefkoşa’da Enosis karşıtı büyük bir miting düzenlenecekti.

O günlerde yayınlanan HÜRSÖZ gazetesi ile HAKIN SESİ gazetesi Enosis karşıtı yayınlar yapıyor, Kıbrıs Türklerini 28 Kasım günü düzenlenecek olan mitinge katılmaya çağırıyordu.
Rum liderliği ile Rum gazeteleri bu yayınlardan ve miting hazırlığından oldukça rahatsızdı.
Rum liderliği “Azınlık olan Kıbrıs Türklerinin Enosise karşı çıkma haklarının olmadığını” ileri sürerken, Kıbrıs Türkleri için “Osmanlı artığı”, “Yabancı” ve “Misafir” tanımlamaları kullanılıyordu.
YeniDüzen gazetesinin 11 Ocak 2001 tarihli nüshasında yayınlanan “Kıbrıslı Türkler mi?-Onlar Paryadır” başlıklı köşe yazısında, 28 Kasım 1948 mitinginden hemen önce, 4 Kasım 1948 tarihli Fonitis Kiprou gazetesinde yayınlanan bir yazıda aşağıdaki ifadelerin yer aldığı belirtiyordu;
“Kıbrıs’ta Pariki Türklerin adadaki Helen çoğunluğun milli davası karşısında dostça ve sempatik bir tutum içinde olmaları, hatta destekleyici ve dayanışmacı olmaları beklenirdi”.
***
Rum gazetesi Kıbrıs Türklerini “Pariki” olarak tanımlıyordu.
Peki “Pariki” nedir.
Bunu da YeniDüzen gazetesinde yayınlanan söz konusu yazıdan okuyalım;
“Pariki”, eski Yunancada “Par” ve “İkos” sözcüklerinin birleştirilmesinden doğdu. “Yan tarafta ikamet eden” anlamına geliyor. Kadim-Yunan’da bir yerde ikamet eden ama yurttaş veya köle olmayan yabancı kimse için kullanılırdı. Örneğin, Isparta’dan Atina’ya gidip yerleşen bir Helen köle değildi ama yurttaş da sayılmazdı. Bu yüzden hiç bir hakka sahip değildi. Sözcük, zaman içinde bir ülkede ikamet eden ve hak-hukuk sahibi olmayan yabancı kişi anlamında kullanılmaya başlandı. Pariki, yabancı diyarlarda yaşayan ve hak sahibi olmayan insan grubu anlamına geliyor. Sözcük Türkçe diline “PARYA” olarak girdi. Sözlüklerdeki anlamı, “her türlü toplumsal haktan yoksun”, “herkes tarafından hor görülen ve aşağılanan kimsedir”.
***
Enosis mücadelesinin öncülüğünü yapan Fonitis Kiprou gazetesi ile Rum liderliği , 1948 yılında Kıbrıs Türkleri için “Parika” diyordu.
Peki, Rum’un bu zihniyetinde bugün en küçük bir değişiklik var mı?
Elbette ki yok.
Rum dün ne ise, bugün de o.
Rum liderliği bugün de “Kıbrıs Türkleri azınlıktır, azınlığa siyasi eşitlik ve dönüşümlü başkanlık” verilemez diyor.
Yani, Rum liderliği hala daha Kıbrıs Türklerinin “Parika” olduğunu söylüyor.
Ve, işte bu zihniyete sahip olan Rum tarafı ile çözüme ulaşmak mümkün mü?
Bunun da yanıtını siz verin…

En az 10 karakter gerekli


HIZLI YORUM YAP

300x250r
300x250r

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.